Počítač 1, člověk 0. Umělá inteligence začala zápas v go lépe

První zápas turnaje ve hře go mezi jedním z nejlepších hráčů v historii go a umělou inteligencí AlphaGo skončil poměrně překvapivě vítězstvím počítače. Počítač ani jeho lidský protihráč Lee Sedol se nevyvarovali chyb, hra byla v každém případě vyrovnaná a poměrně těsná.

MLA61cf6a_91SEO303_SOUTHKOREA_GOOGLE_GOMATCH_0

Počítač využil téměř všechen čas, který měl na tahy k dispozici (podle pravidel zápasu mají oba protivníci dvě hodiny, které si mohou vybrat, než se jim čas na tah omezí na jednu minutu), Lee Solovi na konci zápasu zbývalo více než půl hodiny z jeho limitu. Vzdal to tedy zhruba po třech hodinách ve chvíli, kdy počítač už vedl a na ploše nezbývalo příliš mnoho smysluplných tahů. (Dokonce tak málo, že by je lidský profesionál mohl s velkou pravděpodobností všechny projít a propočítat, odhadl v komentáři profesionální hráč go Michael Redmond, který přenos spolukomentoval na YouTube kanálu firmy Deep Mind, která AlphaGo vytvořila.)

Jak shrnuje reportér časopisu Nature na místě, komentátoři se vesměs spíše domnívali, že počítač není dost kreativní, aby porazil tak dobrého hráče (go má tolik variant, že je nelze zatím vypočítat hrubou výpočetní silou). Jeden z programátorů AlphaGo ovšem pro Nature řekl, že tato umělá inteligence je tvořivější, než si lidé uvědomují. Zápasy, které hraje sama proti sobě, se prý stále více vzdalují záznamům her v databázi.

Komentář